دوستی‌های مجازی عامل بروز مشکلات روانی در جوانان

 عضو انجمن روانشناسی ایران گفت: متاسفانه در جامعه شاهد گذراندن وقت بسیار در فضای مجازی هستیم که فقط به دلیل سرگرمی وارد نرم افزار‌های چت می‌شوند و با جدایی مجازی، زمینه مشکلات روحی و روانی را برای دیگران ایجاد می‌کنند.

دکتر پروانه صفایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، ارتباط دختران و پسران را در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی و قطع رابطه بعد از مدتی را به طلاق مجازی تشبیه کرد و گفت: امروزه متاسفانه رابطه‌های مجازی بین پسران و دختران بسیار زیاد شده است و بعد از مدتی رابطه غیر حضوری از هم جدا می‌شوند.

وی ادامه داد: دامنه کاربران فضای مجازی آنقدر زیاد شده است که بسیاری از جوانان بدون در نظر گرفتن ارزش زمانی خود اقدام به گفت‌وگو و به اصطلاح "چت" کردن با جنس مخالف می‌کنند و در نهایت هیچ چیزی عاید آ‌نها نمی شود و به راحتی از هم جدا می‌شوند.

صفایی مقدم، اصلی ترین عامل ازدیاد این رابطه‌ها را ریشه در خوشگذرانی موقت جوانان دانست و افزود: بعضی از کاربران فقط به دلیل خوشگذرانی و شهوت رانی اقدام به برقراری روابط با جنس مخالف می‌کنند و بعد از مدت دوستی که غیر حضوری بوده به این نتیجه می‌رسند که باید از هم جدا شوند و به سراغ فرد دیگر با امکانات و سرویس‌دهی بیشتر می‌روند.


عضو انجمن روانشناسی ایران، تصریح کرد: توصیه ما به جوانان به خصوص دختران دم بخت این است که به راحتی فریب برخی افراد شهوت ران و فرصت طلب را نخورند و اگر فردی خواهان ارتباط با آنها بود در درجه اول تمامی اطلاعات خود را به این افراد ندهند، اگر هم طرفین قصد ازدواج دارند باید بعد از مدت کوتاهی خانواده‌های خود را در جریان بگذارند و صرفاً در دنیای مجازی ارتباط برقرار نکنند.سلامت و مهر . 

این روانشناس ادامه داد: طلاق و جدایی مجازی بعد از مدتی دوستی غیر حضوری، تاثیر بسیار بدی بر روحیه افراد می‌تواند داشته باشد و به دلیل وابستگی که طرفین نسبت به هم پیدا می‌کنند این رابطه اگر منجر به جدایی مجازی شود ضربه روحی به طرفین به خصوص دختران وارد می‌کند که علاوه بر بیماری روحی، باعث می‌شود تا افراد به یکدیگر بدبین شوند و نسبت به هر رفتاری سوء ظن پیدا کنند.

عضو سازمان علوم شناختی ایران، موفقیت را در نتیجه حفظ فرصت‌ها و غنیمت شمردن زمان دانست و گفت: افرادی که در زندگی موفق بوده‌اند اولین رمز موفقیتشان، ارزش دادن به زمان بوده است اما متاسفانه در جامعه شاهد گذراندن وقت بسیار در فضای مجازی هستیم که فقط به دلیل سرگرمی وارد نرم افزار‌های چت می‌شوند و با جدایی مجازی، زمینه مشکلات روحی و روانی را برای دیگران ایجاد می‌کنند.salamatomehr  .

وی به نقش خانواده‌ها در پیشگیری از این معضل اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها می‌توانند در پیشگیری از این معضل موفق عمل کنند، والدین باید بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و فرزندان هم باید دوستی مجازی خود برای امر ازدواج را با والدین خود در میان بگذارند و البته والدین در این مورد نباید تهاجمی عمل کنند چرا که نتیجه عکس خواهد داشت، بنابراین توصیه ما این است که با تجربه‌ای که والدین دارند در مسیری درست و دلسوزانه فرزندشان را از این رابطه آگاه سازند.

sinanews

salamatomehr 

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی