12 روش برای شناسایی یک فرد وابسته به شبکه‌های اجتماعی

 کارشناسان و پزشکان هنوز به‌درستی نمی‌دانند که اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یک بیماری محسوب می‌شود یا نوعی اختلال است.

«اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی» که هنوز به‌صورت گسترده رواج پیدا نکرده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به‌زبان ساده این طور معنی می‌شود که یک کاربر مدت زیادی از زمان خود را به فیس‌‌بوک‌، تويیتر و دیگر فضاهای مشابه اختصاص می‌دهد و در واقع به‌ این فضاها معتاد شده است و بايد در طول یک روز ده‌ها بار سراغ حساب کاربری خود برود. اگر قرار باشد این مساله به‌طور علمی مورد بررسی قرار گیرد، هنوز هیچ تعریف جامعی ارایه نشده تا از روی آن بتوانیم یک معتاد به شبکه‌های اجتماعی را شناسایی کنیم و به‌‌ تبع آن هیچ روش درمانی قطعی برای نجات جان معتادان موجود نیست.


 کارشناسان و پزشکان هنوز به‌درستی نمی‌دانند که اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یک بیماری محسوب می‌شود یا نوعی اختلال است. با این وجود ریشه این اتفاق را باید در عادات رفتاری جست‌وجو کرد تا مشخص شود که چرا کاربر ترجیح می‌دهد به‌جای ارتباطات اجتماعی و معاشرت‌های رودررو، فضای مجازی و دوستی‌های غیرواقعی را دنبال کند و زندگی خود را به‌صورت کاملا وابسته به این فضا پیش ببرد.سلامت و مهر

اعتیاد معمولا به‌نوعی رفتار جبری مربوط می‌شود که ادامه آن آثار منفی به‌دنبال دارد. در بسیاری از موردهای اعتیاد، افراد تمام زندگی خود را وابسته به عادت مذکور دنبال می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود آثار مخرب و منفی فراوانی شامل آنها شود و دیگر فعالیت‌های روزمره آنها تغییر کند. با این توضیحات، اعتیاد به شبکه اجتماعی می‌تواند یک اختلال رفتاری جبرگرایانه برای حضور مستمر کاربر در شبکه اجتماعی معنی شود و این اتفاق را به‌دنبال داشته باشد تا فرد بخش زيادي از زمان خود را در این فضا بگذارند و پس از بیرون آمدن هم برای ورود مجدد به حساب کاربری خود احساس نیاز کند. در این شرایط فرد بدون آنکه مطلب جدیدی در فیس‌بوک ببیند باز هم ترجیح می‌دهد صفحه شخصی را بررسي كند و بی‌هدف مطالب تکراری یا اطلاعات غیرمفید را مورد توجه قرار دهد.کارشناسان و روان‌شناسان این روزها مطالعات گسترده‌ای روی شبکه اجتماعی آغاز کرده‌اند و معتقدند که این فضا زندگی روزمره مردم را به‌صورت گسترده تحت تاثیر قرار داده است. در جریان این بررسی‌ها 12 روش ارایه شده است که با توجه به آنها می‌توان یک معتاد به شبکه اجتماعی را شناسایی کرد.salamatomehr

1- شما نمی‌توانید غذای مورد علاقه خود را در رستوران با خیال آسوده میل کنید؛ مگر آنکه پیش از خوردن غذا یک عکس از آن بگیرید و روی اینستاگرام بگذارید تا دوستان شما از این اتفاق مطلع شوند. به‌عبارت دیگر، از زمانی که پیش‌غذا برای شما آورده می‌شود بیش از آنکه حواس‌تان به میز و جزییات آن باشد، ذهن خود را درگیر شبکه اجتماعی کرده‌اید و ترجیح می‌دهید نظر دوستان را در مورد غذایی که سفارش دادید،‌ بپرسید. از موقع سرو پیش‌غذا تا زمانی که غذای اصلی برای شما آورده می‌شود چند دقیقه‌ای فرصت دارید و این بهترین موقع برای سر زدن به شبکه اجتماعی از طریق دستگاه موبایلی است. در نهایت اگر دوستان شما روی اینستاگرام سلیقه غذایی شما را تایید کنند، منوی سفارش داده‌شده لذت بیشتر برای شما دارد و از پرداخت هزینه آن هم احساس رضایت می‌کنید.

2- نخستین کاری که هنگام بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید برداشتن تلفن همراه است. برای این کار معمولا گوشی را هنگام خوابیدن در نزدیک‌ترین جا به بالش خود می‌گذارید و صبح به محض بیدار شدن جست‌وجو می‌کنید که توییت پایان شب شما چقدر مورد توجه قرار گرفته و چه تعداد لایک خورده است. شما پیش از آنکه تختخواب را ترک کنید تمام کامنت‌ها را به‌دقت می‌خوانید و پاسخ همه آنها را می‌دهید. پس از آنکه خیال‌تان از شبکه اجتماعی آسوده شد، به اعضای خانواده سلام می‌کنید و صورت خود را می‌شویید.

3- فرزندتان در حالی شما را مشاهده می‌کند که برای او قصه پایان شب را تعریف می‌کنید و البته به‌صورت همزمان مطلب مورد نظر خود را هم روی فیس‌بوک می‌گذارید. این کار به‌هيچ‌وجه خوب نیست که وقتی شخصی با شما صحبت می‌کند حواس‌تان به چیز دیگری باشد و شما به‌خوبی به این مساله واقف هستید، اما شبکه اجتماعی باعث می‌شود با فرزند خود به همین صورت رفتار کنید. اگر کودکان این جریمه را برای والدین در نظر بگیرند که وقتی با آنها صحبت می‌کنید به شبکه اجتماعی توجه نکنید، بی‌تردید پس از گذشت چند ماه با مجموع جریمه‌ها می‌توان یک کنسول بازی Xbox Oneرا خریداری کرد.

salamatomehr

4- با تمام دوستان نزدیکی که پس از مدت‌ها در یک ميهمانی دور هم جمع شده‌اند ماه‌ها در شبکه اجتماعی ارتباط داشته‌اید. تا پیش از ميهمانی همه این افراد را با نام مستعاری که برای شبکه اجتماعی در نظر گرفته بودند صدا می‌زدید و ارتباط شما هم فقط مربوط به همان فضا می‌شد. وقتی که پس از این مدت دوست نزدیک خود را در ميهمانی می‌بینید یاد نام مستعار @bobcat100می‌افتید و اسم واقعی دوست‌تان را به خاطر نمی‌آورید. بعد از گذشت چند ثانیه یادتان می‌افتد که او «بیل مک‌کارمون» است. البته برای هیچ‌یک از شما و اعضای این ميهمانی نام واقعی چندان هم اهمیت ندارد و همان نام مستعار در فضای غیرواقعی را به نام‌های اصلی در یک ميهمانی واقعی ترجیح می‌دهید.

5- هنگام رفتن به سرویس بهداشتی هم نمی‌توانید از تلفن موبايل‌تان جدا شوید و در همین چند دقیقه هم تعداد لایک‌های آخرین عکس خود روی فیس‌بوک را بررسی می‌کنید. اگر عضو شبکه‌های اجتماعی تصویری باشید احتمالا داخل سرویس بهداشتی هم یک عکس سلفی از خودتان می‌گیرید و پایین آن با چند آیکون خنده‌دار آخرین وضعیت خود را به دوستان اعلام می‌کنید. اگرچه تقریبا در بیشتر سرویس‌های بهداشتی اروپا و آمریکا کتاب و مجلات دیده می‌شود، اما دستگاه موبایلی به شما اجازه نخواهد داد تا توجهی به آنها داشته باشید و همه حواس خود را معطوف به شبکه اجتماعی می‌کنید.

6- صبح نخستین روز کاری همکارتان در مورد تعطیلات سپری شده صحبت می‌کند و از شما می‌پرسد که 2 روز پایان هفته را چگونه گذرانده‌اید. با تعجب به او پاسخ می‌دهید: «مگر عکس‌های جالبی را که از تعطیلات آخر هفته روی شبکه اجتماعی گذاشته‌ام ندیده‌ای؟ چطور نمی‌دانی که این 2 روز چقدر به من خوش گذشته است. من سعی کردم هر لحظه از سفر به صورت مستقیم تصاویر را روی شبکه اجتماعی بگذارم!» همکارتان که اندکی متعجب شده است، مجبور می‌شود از این پس زمانی از تعطیلات پایان هفته خود را به صفحه اختصاصی شما در شبکه اجتماعی اختصاص دهد تا ارتباط نزدیکش را با شما حفظ کند.

7- شما تصاویر و مطالبی را که خودتان روی فیس‌بوک گذاشته‌اید هم لایک می‌کنید. در توییتر هم وضعیت به همین صورت دنبال می‌شود و چیزهایی را که به‌اشتراک گذاشته‌اید خودتان هم لایک می‌کنید. برای اینستاگرام، Google+، Pinterestو ... هم شرایط به همین صورت دنبال می‌شود.

8- در فاصله زمانی بین منزل تا محل کار هم تلفن موبايل‌تان را چک می‌کنید و سراغ صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی می‌روید. در جلسات کاری سعی می‌کنید گوشی را در حالی که به اینترنت متصل است با خود همراه ببرید و از آخرین پیام‌های دریافتی مطلع شوید. یک ساعتی که از محل کار تا منزل در راه هستید نیز با شبکه اجتماعی سپری می‌شود و دور میز شام کنار اعضای خانواده هم دلیلی برای کنار گذاشتن شبکه اجتماعی محسوب نمی‌شود. موقعی که غرق در بررسی صفحات دوستان خود هستید به تختخواب می‌روید و سپس خاطرتان می‌آید که به اعضای خانواده شب بخیر نگفته‌اید. salamatomehr

9- زمانی که خبر درگذشت یک شخصیت مشهور را می‌شنوید اولین عکس‌العمل شما این است که نام او را در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کنید تا علاوه بر دریافت آخرین اطلاعات و اخبار، جدیدترین تصاویر وی را ببینید و این اتفاق را با دوستان خود به‌اشتراک بگذارید. تا شبکه اجتماعی این خبر را برای شما تایید نکند آن را باور نمی‌کنید و پس از دریافت آخرین اطلاعات از صفحه شخصی فرد مشهور سعی می‌کنید جزو نخستین افرادی باشید که خبر مربوط به فوت وی را روی شبکه اجتماعی می‌گذارید. این اتفاق شما را بسیار متاثر می‌کند و البته منتظر آن هستید که خبر منتشر شده از سوی شما مورد توجه دوستان قرار بگیرد و آن را لایک کنند. اگر با این فرد مشهور عکس مشترکی داشته باشید به‌سرعت آن را روی صفحه خود می‌گذارید تا نشان دهید که در زمان زنده بودن فرد علاقه زیادی به او داشته‌اید و با این اتفاق می‌کوشید تعداد لایک‌های خود را بیشتر کنید.

10- یکی از دوستان شما لطیفه بامزه‌ای را تعریف می‌کند، به جای آنکه با صدای بلند بخندید، در آیکون‌های موجود روی شبکه اجتماعی مورد نظر خود دنبال یک شکلک خنده می‌گردید تا پاسخ او را بدهید. در این اتفاق به جای آنکه با خندیدن حس شادابی را به خود القا کنید، یک رفتار عادی مقابل مطالب مختلفی که روی شبکه اجتماعی می‌گذارند انجام می‌دهید. اگر این لطیفه از نظر شما چندان جالب نباشد یک شکلک دیگر را برای پاسخ دادن انتخاب می‌کنید و نهایت تاثیری را که از این اتفاق می‌پذیرید با همین شکلک‌ها به دوست خود نشان می‌دهید.salamatomehr

11- وقتی که برای پیاده‌روی یا تفریح بیرون از خانه بسر می‌برید، به‌محض دیدن یک شخصیت مهم همه تلاش خود را می‌کنید تا با او عکس سلفی بگیرید. در این اتفاق دیدن این شخصیت مهم از نزدیک اهمیت چندانی ندارد و نکته مهم این است که عکس سلفی شما با او هرچه سریع‌تر در شبکه اجتماعی منتشر شود. این اتفاق در فضاهای دیگر هم به همین صورت رخ می‌دهد و برای مثل شما باید نخستین نفری باشید که روی صفحه شخصی خود در مورد فیلمی که به‌تازگی اکران شده است صحبت کنید. فارغ از آنکه اتفاقات پیرامون تا چه اندازه اهمیت داشته باشند، مهم‌ترین اولویت این است که قبل از بقیه اخبار و اطلاعات را به گوش دیگران برسانید.

12- اصطلاحات مربوط به شبکه‌های اجتماعی وارد زندگی روزمره شما هم شده است. به‌عنوان مثال، عبارت Hashtagرا در گفت‌وگوهای روزمره هم استفاده می‌کنید. پایان هفته با تعدادی از دوستان خود قرار گذاشته‌اید و پیرامون موضوعات مختلف صحبت می‌شود. در این شرایط اگر یکی از افراد، مطلبی را بگوید که مورد تایید واقع حشده است، در پاسخ به او می‌گویید: «لایک».

شاید برخی از این موارد یادآور برخی خاطرات برای شما باشد. اما کارشناسان و روان‌شناسان می‌گویند که اگر حتی یکی از این موارد را هم تجربه کرده‌ باشید، به‌نوعی معتاد به شبکه اجتماعی هستید و باید هر چه سریع‌تر برای رفع این اختلال اقدام کنید.

www.ict newse.com

salamatomehr

  

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی