ویژگیهای علمی یک پوستر خوب (روانشناسی فروش و تبلیغات)

 1.سادگی در پوستر:

سادگی مقوله است كه در اغلب محصولات گرافیك جهت سرعت بخشیدن به درك مفهوم استفاده می كنیم.در پوستر نیز سادگی را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ایجاد میكند.پرهیز از سادگی سبب بروز گنگی و پیچیدگی در پوستر می گردد.

2.گویایی در پوستر:

گویایی یعنی با نگاه اولیه به پوستر،كلیت موضوع را دریافت كنیم.در توضیح ساده تر می توانیم بگوییم فضای پوستر نباید بی ربط از موضوع آن باشد.

3.جذابیت رنگی در پوستر:

پوستر باید جذاب باشد تا بتواند قابلیت جلب توجه كنندگی را در بر بگیرد.شاید مهم ترین فاكتور جذابیت در پوستر رنگ باشد.طراح پوستر در حیطه موضوع مورد نظر به خوبی می بایست رنگهای جذاب را شناسایی و در پوستر به كار ببرد.


 4.كادر مناسب در پوستر:

انتخاب كادر مناسب می بایست پیش از طراحی پوستر صورت پذیرد.كادر عمودی كادری است خبری و هر چه كادر باریكتر باشد خبر تند و تیز تر به مخاطب منتقل می شود یا به تعبیری دیگر رسمی ترین و با صلابت ترین كادر در پوستر،كادر عمودی است.

كادر افقی كادری است آرام و ساكن كه عجله ای برای انتقال پیام ندارد.مضامین داستان گونه،مذهب و طبیعت را می توان در غالب این كادر در نظر گرفت.

كادر خشتی یا مربع كادری است دوستانه و دموكراتیك.این كادر برای موضوعاتی همانند صلح ،آشتی و كودكان مناسب است.    سلامت و مهر

5.تركیب بندی:

مناسب فرم و رنگ در پوستر:قرارگیری مناسب عناصر ما در كادر پوستر نیازمند آشنایی طراح با شناخت كادر و كمپوزسیون مناسب است.

كمپوزسیون یعنی تركیب بندی به جا و مناسب فرم در كادر به نحوی كه یك طرح واحد را تدائی كرده و چشم نواز باشد.گروهی از رنگها در كنار یكدیگر جلوه ای زیبا و مناسب دارند.طراح با علم رنگ شناسی خود می بایست به درستی رنگهای مورد نیاز طرح را انتخاب كند.

6.وحدت در پوستر:

عدم پراكندگی فرم و عناصر پوستر به نحوی كه طرح واحدی را تداعی كنند. سلامت و مهر 

7.خلاقیت ویژه در پوستر:

بدین معناست كه طرح ما حاكی از ایده ای مبتكرانه و خاص بوده و مخاطب را پس از دریافت آن ایده به وجد آورد.این ایده مبتكرانه عامل جذابیت را در پوستر تقویت كرده و باعث ماندگاری آن می گردد.  salamatomehr

8.خوانایی در پوسترهای نوشتاری:

اگر پوستر ما به لحاظ ساختار و شكل كلی طرح نوشتاری است.در حیطه فاكتور خوانایی این اهمیت ندارد كه نوشتار از چه نوع فرم و یا جلوه های خاصی در طراحی بهره برده است،بلكه این مهم است كه نوشتار حاوی غلط املائی در رسم الخط نوشته شده نبوده و مخاطب پس طی ایهام توانایی خواندن آن را پیدا كند.

9.اجرای مناسب در پوستر:

اجرای مناسب در طراحی پوستر بدین معناست كه طرح نهایی عاری از ضعف و اختلال در اجرا بوده و ایده پوستر به نحو شایسته اجرا شده باشد.بعد از فاكتور خلاقیت ویژه مهم ترین فاكتور اجرای مناسب است.توضیح اینكه طراح گرافیك در واقع طراح ایده است و چه خوب است كه اجرای اثر نیز بر عهده خود او باشد،در عین حال ممكن است اجرا در پوستر به اشخاص دیگری محول كند.در فاكتور خلاقیت ویژه به اهمیت ایده ناب به عنوان مهم ترین فاكتور پوستر اشاره شده اما باید این جمله را به خاطر سپرد:یك پوستر كه ایده ندارد اما دارای اجرای مناسب و حرفه ای است به مراتب بهتر است از پوستری كه ایده ای مناسب دارد،اما اجرای آن ضعیف است.بنابراین طراح گرافیك می بایست با انواع تكنیك ها و نرم افزارهای مختلف اجرایی آشنا باشد. salamatomehr

10.حروف گذاری مناسب تیترهای فرعی و اصلی(Layout):

انتخاب فونت یا قلم مناسب با موضوع پوستر،انتخاب رنگ مناسب حروف.(تیتر اصلی و فرعی)چیدمان مناسب در كادر پوستر به نحوی كه المان یا طرح اصلی ما در پوستر لطمه نخورد و چه بسا آن را تقویت كند Layoutیا حروف گذاری مناسب می گویند. سلامت ومهر

 سرچشمه پوستر

در قرن نوزدهم در اروپا همراه با رشد صنعت و فن آوری های جدید ،عرصه برای ظهور هنر گرافیك باز شد.در سه دهه آخر این قرن، بر اثر تحولات تصویرگری و پیوند نزدیكی كه بین هنر چاپ و نقاشی بر قرار شده بود،پدیده تازه ای به نام ”پوستر“، آفیش“ یا ”پلاكات“ به وجود آمد. سرچشمه های پوستر را، همچون مصورسازی، در گذشته های دور می توان جستجو كرد. به یك معنا، نقوش بر جسته آشوری ، ایرانی و رومی، نوعی پوستر بوده اند، زیرا رویدادهایی را به روایت تصویر، توصیف می كردند كه در واقع تبلیغی برای دستگاه حاكمه بود.

         به علاوه در مصر و رم باستان ساختن آگهی های همگانی یا اعلامیه های دیواری معمول بوده است. یكی از قدیمی ترین آگهی هایی كه كشف شده، پاپیروسی است كه پاداش برای باز گرداندن یك برده فراری در مصر اعلام كرده. آگهی هایی نیز از قرون وسطی باقی مانده كه روی پوست نوشته می شد، حتی بعضی از اینها دارای تصویر نیز بود.

               آگهی های همگانی چاپی از اواخر قرن پانزدهم میلادی ظاهر شد. از قرن شانزدهم به بعد نمونه هایی از آگهی های چاپی كه اغلب متشكل از حروف چاپی بودند رایج گشت اما فن چاپ می‌بایست مراحل پیشرفته تری را طی كند تا امكان پیدایش پوستر مصور رنگی فراهم گردد. همان طور كه قبلا اشاره نمودیم ابداع روش لیتوگرافی نقش مهمی را در گسترش چاپ رنگی سریع و ارزان ایفا كرد. البته فن چاپ رنگی و گسترش آن به تنهایی در پیدایش هنر پوستر سازی موثر نبود، بلكه زندگی در شهرهای بزرگ و صنعتی كه نوع جدیدی از ارتباطات همگانی را كه زاییده پیچیدگی زندگی مدرن شهری بود به همراه خود آورد عامل اصلی بود. یكی از نمونه‌های پوستر این دوره كاری است از «ادوارمانه» برای كتاب”گربه ها“. این پوستر و سایر پوستر های این دوره،تنها با رنگ سیاه چاپ می شدند در واقع تك رنگ بودند.  سلامت و مهر

            پوستر رنگی مصور،با نام هنرمندی فرانسوی به نام ”ژول شره“ آغاز می گردد.”شره“ با نقاشان امپر سیونیست آشنایی داشت و در كار خود از رنگهای درخشان آثار آنان بهره فراوان برد.چاپ حكاكی، با نقطه كاری، قلم زنی روی فلز و غیره،روشهایی بودند كه با بهره گیری از آنها توانست به انواع قابل ملاحظه ای از رنگها و طرحها دست یابند. در مبحث پوستر نمی توان از نام ”هانری تولوزلوترك“ صرف نظر نمود. وی نقاشی فرانسوی است كه در دهه آخر قرن نوزدهم در حوزه هنر پوستر خود نمایی كرد. آثار او بر اساس قدرت وی در طراحی و تسلطش بر لیتوگرافی بنا گردیده است. پوستر یكی از صورت های گرافیكی است كه بیشتر برای اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد .چرا كه در مواقع تصویر ثابتی است كه در یك صفحه طراحی می گردد و معمولا در یك جای ثابت نصب شده و برای این كه شعر یا قطعه ادبی را به پوستر تبدیل كنند مورد استفاده قرار می گیرد . نوع دیگر آن است كه پوستر برای تبلیغ چیزی خاص مورد استفاده قرار بگیرد .به عنوان مثال مفهوم شعری در جهت بیان یك مسئله سیاسی، اجتماعی یا حتی تجاری به كار رود و پوستر بر اساس مفهوم آن شعر شكل بگیرد.

سلامت و مهر

منبع:http://oshe.blogfa.com 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی