خواص دارویی گیاه جنسینگ معجزه گر پزشکی نوین؟سردرد - قلب و عروق -خستگی - مشکلات جنسی و یائسگی -دیابت

گیاه جینسنگ (Ginseng) هزاران سال است که برای بهبود وضعیت عمومی مردم متفاوت به کار می رود. جینسنگ جزو معدود گیاهانی است که خواص آن مورد قبول علم نوین پزشکی است.

جینسنگ چیست؟ کلمه جینسنگ در واقع اقتباس شده از واژه چینی رنشین (人参) است که دو جزء آن به ترتیب به معنای «مرد» و «ریشه» هستند و اشاره به شکل دو شاخه ریشه این گیاه که شبیه پاهای یک مرد است دارند ریشه این گیاه با نام جین – چن (jin-chen) در میان بومیان چینی معروف است که این واژه به معنای آدم نما (شبیه آدم) بوده و وجه تسمیه آن به علت شباهت خاص شکل ظاهری ریشه این گیاهان با هیأت یک انسان است.

جینسنگ ریشه گیاهی است که قرن هاست به عنوان یک معجون انرژی زا استفاده می شود.

این گیاه به درمان بسیاری از مشکلات جسمی و روحی کمک می کند. دانشمندان معتقدند که مصرف جینسنگ می تواند به مغز در ترشح هورمون اندروفین کمک کند. هورمونی که در کاهش استرس و حفظ تعادل فیزیکی، موثر است.

فوائد جینسنگ چیست؟

جینسنگ را می توان برای رفع مشکلات متفاوت جسمی و روحی تجویز کرد، اما از میان آنها می توان به نمونه های پرکاربرد زیر اشاره نمود: از جینسنگ در طب سنتی برای درمان دیابت، تقویت قوای جسمی و جنسی و نیز به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شده است. در طب نوین نیز مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از جینسنگ به عنوان مکمل غذایی باعث بهبود کیفیت زندگی شده‌اند که می‌تواند به خاطر خاصیت ضدالتهابی جینسنوزایدها و اثر آن‌ها در مقابله بهتر بدن با استرس باشد. برایدرمان سرطان نیز این گیاه بسیار توصیه می شود. جینسینگ را به عنوان یک عامل پیشگیری کننده و نیز اعاده کننده و کارا به منظور افزایش ظرفیت جسمانی و ذهنی و روانی تأئید کرده و نقش به سزای آن را به منظور کمک در بهبود عوارضی چون ضعف، ناتوانی، از دست دادن تمرکز در طول دوره نقاهت مورد توجه قرار داده است .


تا کنون حدود ۳۰ نوع مختلف آن از ریشه این گیاهان تخلیص شده و مورد بررسی قرار گرفته است.

خواص زیر را بر شمرده‌اند. 

  1. گشایش ذهن 

  2. افزایش قدرت جسمانی (نیرومند تر ساختن بدن)  

3. بهبود فعالیت حافظه

   4. افزایش شادابی و نشاط (به عنوان محرک) 

  5. افزایش قدرت تحمل و پایداری  

6. از بین بردن استرس‌ها  

7. مقابله با پیری و فرسودگی (عوارض ناشی از افزایش سن) 

  8. بالا بردن قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها (امراض) 

  9. تقویت سیستم ایمنی بدن  

10. تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن

  11. جلوگیری از سردرد 

12. درمان بیخوابی و بد خوابی 

13. کاهش اثرات منفی ناشی از یائسگی (تأثیرات تعدیل کننده بر عوارض ناشی از یائسگی در خانم‌ها) 

14. بر طرف ساختن یا بهبود مشکلات جنسی در هر دو جنس  

15. رفع خستگی، ضعف و بی حالی 

16. افزایش قدرت و توان سیستم قلبی و عروقی 

17. تنظیم فشار خون (کاهش دهنده فشار خون در صورت بالا بودن آن و افزایش دهنده فشار خون در صورت پایین بودن آن) 

18. تنظیم سطح قند خون بدن (مشابه بالا)

طریقه مصرف جینسینگ

ریشه خشک شده این گیاه سال هاست که مورد استفاده خوراکی افراد قرار می‌گیرد. این ریشه خشک شده می‌تواند به تنهایی به صورت دم کرده (جوشانده و چای) یا به عنوان بخشی از یک نوشیدنی دم شده گیاهی همراه با سایر گیاهان و یا حتی به صورت افزودنی به سوپ یا به شکل قرص مورد مصرف قرار بگیرد.

اما رایج ترین شکل استفاده از آن، به صورت دم کرده و چای یا به صورت عصاره (شیره) می‌باشد. سرخپوستان در هنگام طی مسافت‌های طولانی، این ریشه‌ها را برای رفع گرسنگی می‌جوند و به این ترتیب از خواص سرشار آن نیز بهره مند می‌شوند.

همچنین تحقیقات بالینی نشان داده است که جینسنگ می تواند منجر به افزایش توان جنسی در مردان شود. از جینسنگ به عنوان یکی از واکسن های پیری یاد می شود، که می تواند روند فرسوده شدن سلول های بدن شما را کاهش دهد. تمامی خواص بالا می تواند جینسنگ را تبدیل به یک عنصر حیاتی برای سالم زیستن تبدیل کند.

نحوه و میزان مصرف

جینسنگ را می توانید به صورت قرص، کپسول، پودر و چای مصرف کنید. می توانید ۱۰۰ میلی گرم جینسنگ را برای سه روز در هفته به همراه صبحانه میل کنید و از فواید آن بهره ببرید.

عوارض جانبی

با اینکه جینسنگ گیاهی سمی نیست، اما مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی در بر دارد. عوارضی

همچون بی خوابی و افزایش فشار خون شود.

به هر حال مصرف جینسنگ برای یک دوره بیش از سه ماه توصیه نمی شود.

بهترین راه مصرف جینسنگ اینگونه است که روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم را برای ۲ هفته مصرف کنید و حداقل یک هفته از مصرف آن دست بکشید. در صورتی که بیمار هستید و تحت مراقبت پزشک قرار دارید،

برای مصرف جینسنگ با پزشکتان مشورت کنید.

همچنین بهتر است بانوان باردار از مصرف جینسنگ خودداری کنند. در صورتی که داروهایی برای کنترل فشار خون مصرف می کنید، مصرف جینسنگ منجر به بروز تداخل می شود. ضمناً به یاد داشته باشید که مخلوط کردن جینسنگ با دیگر گیاهان ممکن است اثرات منفی در بر داشته باشد،

لذا پیشنهاد می شود که جینسنگ را به تنهایی مصرف نمایید.

محقق: محمد کفاش  

منابع : سالم زی

fa.wikipedia.org shonit.ir

  پارسه گرد

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی