تکنیک های حرفه ایی غلبه بر خجالتی بودن

کمرویی از بزرگترین موانع ارتباطی هر انسان در زندگی محسوب می شود.من در برهه ای از زندگی خودم  از کمروئی و خجالت رنج می بردم و سپس تصمیم گرفتم برای همیشه با کمروئی خداحافظی کنم. پس از این که این تصمیم را اجرایی کردم اتفاقات مثبت زیادی را در زندگی تجربه کردم.20 قانون طلایی و راهکار درمانی کمروئی را در این قسمت برای خوانندگان و علاقمندان منتشر می کنم که امیدوارم مفید باشه. شاد و تندرست باشید.

 

1.     شناسایی دلیل و یا دلایل کمرویی

 

چرا خجالت می کشید؟ برای درمان کمرویی در ابتدایی ترین قدم بر روی دلیل و یا دلایل کمروییتان فکر کنید و در قدم های بعدی واقعی یا توهمی بودنشان را بررسی کنید. به چه دلیل خودتان را از دیگران کمتر و ضعیف تر می بینید؟ دلیل احترام و انزوای مفرط شما چیست؟ من افراد زیادی را می شناسم که پس از فقط و فقط طرح و پاسخ به این سوال برای همیشه با کمروئی خداحافظی کردند.


 

2.     داوران در کمین را فراموش کنید

 

یکی از مهمترین دلایل کمرویی و خجالتی بودن افراد این است که دائماً فکر می کنند اطرافیان و همه جهان رفتار و صحبتهایشان را زیر نظر و ذره بین دارند در حالیکه اینگونه نیستند. شما اشتباه می کنید! تنها کسی نیستید که در زمین زندگی می کند. تصمیم بگیرید که دیگر به این مساله فکر نکنید که دیگران در مورد شما چه می گویند یا چگونه فکر خواهند کرد. مردم گرفتاری های خودشان را دارند!

 

3.     نقاط قوت خود را بیابید

 

همه مردم جهان مثل هم نیستند که اگر اینگونه بود جهان خسته کننده ای داشتیم. شما هم همانند بسیاری از انسان های روی زمین نقاط قوت و برجسته ای دارید که حتی در کمتر کس دیگری شاید بتوان یافت بنابراین برای رفع کمروئی در خود بجای اینکه دائماً به فکر نقاط ضعف و برجسته کردن ذهنی و عینی آنها باشید ، از همین امروز فهرستی از توانمندیها و استعدادهای مثبت و برجسته خودتان را تهیه کنید و برای سرمایه گذاری بر روی آنها تلاش و برنامه ریزی کنید.

 

4.     یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید.

 

شما فکر می کنید که انسان بدی هستید و در بسیاری از اوقات از خودتان راضی نیستید. همه انسان های دیگر را خوشبخت و بی نقص و خودتان را انسانی می پندارید که دوست داشتنی نیست و اصلاً از خودتان راضی نیستید. این تفکر را کنار بگذارید و از امروز خودتان را برای خوبی هایتان دوست داشته باشید. اگر خودتان را دوست نداشته باشید و از خودتان بیزار باشید دیگران هم همانگونه با شما رفتار می کنند! سلامت و مهر 

 

5.     میانه روی

 

تلاش برای سازگاری با همه بسیار سخت و ملال آور است. ما نمی توانیم همه را از خودمان راضی نگه داریم . ما با بقیه فرق داریم و این بد نیست .لازم نیست همه زندگی ما جلب رضایت دیگران باشد برای همین در زندگی لازم است همواره میانه روی را انتخاب کنیم و در دوری و نزدیکی به انسانها اعتدال داشته و واقع بین باشیم.اگر این تصور را از خودمان داشته باشیم که همواره در برخورد با سایرین به عنوان محبوب ترین افراد روی زمین رفتار کنیم ،در اینصورت در پایان روز اگر اینگونه نبوده باشیم  دچار افسرگی و ضربه روحی خواهیم شد. زیاد سخت نگیرید همه قرار نیست مادر ترزا باشند!

 

6.     تمرکز بر روی دیگران

 

به جای تمرکز بیش از حد بر رفتار خودتان بر روی رفتار دیگران تمرکز کنید و با نظارت بر رفتار آنان، بهترین ها را از دیگران بیاموزید. همواره از خودتان بپرسید اشخاصی را که دوست دارید چه نکات مثبتی در رفتارهایشان دارند؟ اگر می توانید تلاش کنید از رفتارهای خوب آنها الگوبرداری کنید بجای اینکه دایما به اشتباهات رفتاری احتمالی خودتان فکر کنید.

 

7.     غلبه بر اضطراب

 

نگرانی بی مورد از برخورد با دیگران یکی از مهمترین دلایل کمرویی و ضعف اعتماد به نفس در افراد است. کم تحرکی و عدم تخلیه انرژی می تواند اضطراب و نگرانی بی مورد را در افراد گسترش دهد برای همین توصیه می کنیم تلاش کنید با استفاده از روشهای مختلف مثل نفس عمیق کشیدن، پیاده روی،شنا، بازی، حضور در اماکن شاد،یوگا، ورزش کردن و البته نوشیدن آب به نگرانی های بی مورد در خود خاتمه دهید.

 

8.     تصویرسازی

 

تصور کنید در زندگی انسانی با توانمندیهای زیاد، شاد و  پر انرژی و با اعتماد به نفس هستید که دیگران از ارتباط با وی لذت می برند. هر روز در جایی که احساس راحتی دارید بنشینید و یا دراز بکشید، به موسیقی آرامبخش گوش بدهید و در این لحظات فقط و فقط در تصویرسازیهای ذهنیتان خودتان را انسان قدرتمند، محبوب، شاد و  دوست داشتنی تصور کنید و حواس خود را از ضعف و اشتباهات گذشته کاملا دور کنید.

 

9.     تحلیل وضعیت ناراحت کننده

 

قرار گرفتن در موقعیتهایی که برای ما استرس آور و آزاردهنده است می تواند در تقویت کمرویی در ما تاثیر بسزایی داشته باشد. راه حل مبارزه با این مکان ها و موقعیتها ترک کردن محل و موقعیت نیست بلکه ما باید به عنوان یک ناظر و داور رفتار از خودمان بپرسیم دلیل رفتارمان در آن موقعیت چیست؟چرا و چه چیزی سبب می شود ما در موقعیتهای این چنینی دچار کمرویی و خجالت بشویم؟آیا نمی توانیم به گونه دیگری رفتار کنیم؟بنابراین بجای ترک محل که موجب تشدید و تقویت کمروئی در افراد می شود تلاش کنید باید تلاش کنیم در موقعیت های آزاردهنده که سبب بروز خجالت و کمروئی در ما می شود با موقعیت روبرو شویم، آن را تحلیل و ارزیابی کنیم و رفتارهای جایگزین و مناسب را جایگزین رفتارهای نامناسب توام با خجالت قبلی نماییم.

قرار گرفتن در موقعیتهای ترس آور سبب می شود به مرور زمان از استرس شما کاسته شود ، اعتماد به نفس در شما افزایش یابد و حالت ناخوشایندی که قبلاً داشتید بعداً به لذت و لبخند و آرامش تبدیل شود.

 

10.         قدرت نه گفتن

 

قدرت نه گفتن را در خودتان تقویت کنید. طی فرآیند یادگیری می آموزید که بدون خجالت و قرار گرفتن در موقعیت تنش زا به دیگران نه بگوئید و این همان چیزی است که افراد خجالتی از آن بی بهره اند.salamatomehr

 

11.         کنارگذاشتن توقعات بی جا

 

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. انتظارت بیش از حد از خودتان نداشته باشید. چنانچه خودتان را با محبوب ترین و برترین افراد جامعه مقایسه کنید بدون اینکه به واقعیتهای زندگی خودتان توجه داشته باشید در این حالت تنش و استرس و نگرانی در شما ایجاد می شود و شما خودتان را نکوهش می کنید که چرا نمی توانید مثل آنها باشید. توقعات بی جا از خودتان را کاهش دهید و با نگاه واقع بینانه به خودتان و دیگران نگاه کنید. اجازه بدهید زندگی تان مسیر طبیعی خود را طی کند.

 

12.         برچسب زدن به خودتان را متوقف کنید

 

زدن برچسب آدم خجالتی به خودتان را متوقف کنید. چه لزومی دارد مدام به خودتان بگوئید من خجالتی هستم. شما خجالتی هستید چون خودتان به خودتان گفتید: من خجالتی هستم ،در حالی که از همین الان می توانید این باور را تغییر دهید و بگوئید: من خجالتی نیستم. از امروز بگوئید: من انسان شاد، زیبا، محبوب، مقتدر، خوشبخت و خلاق و منحصر بفرد هستم.

 

13.         مهارت های اجتماعی را تمرین کنید

 

بخشی از کمروئی ما می تواند نتیجه عدم شناخت و یا فقدان تسلط کافی بر مهارت های اجتماعی باشد. از امروز تصمیم بگیرید مهارت های اجتماعی را در کلاس های آموزشی و یا به صورت غیر مستقیم از دیگران بیاموزید.

 

14.         شاد باشید

 

افسردگی در کمروئی تاثیر فراوانی دارد. چرا شما نباید در مجالس عروسی برقصید.چرا فکر می کنید شادی مخصوص انسانهای جلف و بی شخصیت است. چرا فکر می کنید شادی با نجابت تناقض دارد؟ از امروز تصمیم بگیرید به مکانهای شاد بروید و شادی کنید و از زندگی لذت ببرید.

 

15.         پیش به سوی موفقیت

 

از امروز بیشتر به موفقیت هایتان فکر کنید. مجلات موفقیت بخوانید. با آدم های موفق بیشتر معاشرت داشته باشید. موفقیت هایتان را ثبت کنید و برای رسیدن به موفقیت در زندگی خود و دیگران تلاش کنید.

 

16.         روابط اجتماعی خود را توسعه دهید

 

بهترین و کارآمدترین روش درمان خجالت، توسعه روابط اجتماعی است. تصمیم بگیرید معاشرت خودتان را توسعه دهید. از برخورد با افراد دیگر نترسید و به دنبال این باشید که از ارتباط با دیگران لذت ببرید.

 

17.         برای زندگی خود برنامه ریزی کنید

 

ارزشهای اساسی زندگی خود را بنویسید و از این به بعد به آن پایبند باشید.برای زندگیتان هدف داشته باشید و برای رسیدن به اهداف زندگی ارزشمندتان برنامه ریزی و برای اجرای برنامه های زندگی تان تلاش کنید.

 

18.         مثبت اندیش باشید

 

منفی بافی ، ناامیدی و پوچی شما را آزار می دهد.با همه این موارد خداحافظی کنید و از امروز تصمیم بگیرید زیبایی های دنیا را بیشتر ببینید.

 

19.         انجمن های خیریه و گروه های عام المنفعه

 

در انجمن های خیریه و گروه های عام المنفعه عضو شوید. حس زیبایی از مشارکت در این گروه ها به شما دست میدهد. کمک به دیگران اعتماد به نفس را در شما تا حد زیادی تقویت می کند.

 

20.         مطالعه

 

مطالعه خودتان را توسعه دهید. از امروز بیشتر مطالعه کنید و در بحث های علمی بیشتر مشارکت کنید. مردم در همه جوامع برای انسان های اهل مطالعه احترام زیادی قایل هستند و البته با افزایش مطالعه بعد از مدت کوتاهی افزایش بی نظیری را در اعتماد به نفس و سعادت در زندگی خودتان احساس می کنید. من هنوز هم در زندگی ام از این روش استفاده می کنم و از مطالعاتم بهره های زیادی برده ام.

http://tispoon.org 

 لینک کانال تلگرام سایت بزرگترین مرجع روانشناسی ایران جهت عضویت و ارسال به دوستان 

https://telegram.me/joinchat/CqcX2jzIZxNFhXBYQEW7Ew

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی