تکنیک های حرفه ایی غلبه بر مشکلات ریاضی ( مخصوص مشاوران تحصیلی و مدرسان ریاضی )

 درس ریاضی عموماً برای بچه ها مشکل و حتی همراه با ترس و وحشت است. این در حالی است که ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد.

بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقمندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچه ها دارند، همواره دنبال راه و روشهایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و در واقع بچه ها را با ریاضیات آشتی دهند. 

بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان مقاطع مختلف معمولاً در درس ریاضی مشکلات اساسی دارند. بسیاری از دانش آموزان حتی در ساده ترین مطالب ریاضی مربوط به سالهای قبل اشکال دارند.

در ابتدای سال تحصیلی معمولاً مشکلات یادگیری ریاضی به دلیل فراموشی مطالب پایه بسیار زیاد است و دانش آموزان کشش لازم برای یادگیری ریاضی را ندارند و وقتی که مطالبی را تدریس میکنیم نمیفهمند و با دهان باز و چشمانی گرد شده به معلم و تخته سیاه می نگرند!

وقتی که از چند نفرشان درس می پرسیم به ندرت کسی جواب درستی میدهد و دائم هراسناک بوده و چشمانشان را به زمین میدوزند! اگر یک امتحان پایه از آنها بگیریم میانگین نمرات امتحانی پایین خواهد بود.


علل بسیاری در پایین بودن نمرات امتحانی نقش دارند. از جمله آنها: 


۱) پایه ضعیف در درس ریاضی از سالهای قبل. 
۲) قبولی با استفاده از تک ماده در خرداد سال قبل. 
۳) قبولی با استفاده از تقلب و گفته شدن سؤالات قبل از امتحانات. 
۴) کم هوشی و دیرآموزی بعضی از دانش آموزان. 
۵) نداشتن اعتماد به نفس در درس ریاضی. 
۶) مشکلات جسمی بعضی از دانش آموزان، سوءتغذیه، ضعف چشم.

سلامت و مهر 


اقدامهایی که برای چنین دانش آموزانی می توان انجام داد به قرار زیر است: 


ابتدا باید در چند جلسه اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت کرد.

برگزاری امتحانات به صورت کتاب باز (open book) می تواند انجام شود تا دانش آموزان اعتماد به نفس پیدا کنند.

باید آنها را تشویق کرد که خودشان مطالب را یاد بگیرند و تمرینها را حل کنند و زود ناامید نشوند. اگر دانش آموزی تمرینی را حتی ناقص حل کند، باید او را تشویق کرد و نمرات بیش از حقش به او داد.

هر بار که با کوچکترین مطلبی یک نمره خوب برای دانش آموز گذاشته شود، کم کم این دانش آموز از درس ریاضی و معلم ریاضی خوشش میآید.

باید سعی کرد ضعفهای دانش آموز را به رویش نیاورد. 


با هم مطالعه کردن یکی از روشهای شناخته شده و موثر یادگیری در میان دانش آموزان است. پژوهشهایی که درباره اثربخشی از روش مطالعه مشارکتی انجام گرفته است نشان داده اند، دانش آموزان و دانشجویانی که به این طریق مطالعه می کنند، از کسانی که مطالب را برای خودشان خلاصه می کنند یا صرفاً به مطالعه مطالب می پردازند، بیشتر می آموزند و آموخته ها را برای مدت طولانی تری در یاد نگه می دارند. 
به همین جهت گروهبندی دانش آموزان در کلاس که متشکل از دانش آموزان ضعیف و قوی و متوسط باشد، در رفع اشکالات درسی آنان بسیار موثر است.

نوشتن چک نویس هم در بسیاری از دانش آموزان کمک کننده است.  سلامت و مهر  

تمرین و تکرار در زمانهای متفاوت هم در به خاطرسپاری و یادگیری مطالب ریاضی نقشی اساسی دارند که معمولاً دانش آموزان ضعیف از آن غافل هستند. 


البته می توان از راههای مختلف دیگر به یادگیری ریاضی در سطح مدارس کمک کرد که عبارتند از: 


الف) ایجاد امکانات لازم برای افزایش سطح فرهنگی خانواده که بتواند بسیاری از مشکلات درسی فرزند خود را برطرف کند. 
ب) آموزش روشهای جدید تدریس به معلمان و حذف روشهای سنتی. 
ج) تهیه وسایل کمک آموزشی در زمینه تدریس. 
و) طرح درس معلم. 


اگر معلم برای خود طرح درس داشته باشد یعنی یقیناً بداند که در هر جلسه چه مطالبی میخواهد درس بدهد و این موضوع چه مشکلاتی دارد و در ضمن سعی کند که با استفاده از تجربیات گذشته در حداقل زمان و کمترین کلام، حق درس را ادا نماید.

نخستین گام این است که دبیر تعداد صفحات کتاب را به تعداد جلسات مفید نوبت یا سال تقسیم کند و ببیند در یک جلسه دقیقاً چند صفحه باید تدریس کند و اگر لازم شد ابزار و وسایل کمک آموزشی از قبل تهیه شده را به کلاس برده و مورد استفاده قرار گیرد. salamatomehr 


قسمتی از همکاری و همیاری بچه ها در خارج از کلاس یا در منزل صورت پذیرد. مثلاً بچه ها در منزل اشکالی را روی مقوا بکشند یا اجسامی بسازند یا اشکالی ببرند یا جدولهایی را تنظیم کنند منتهی با پرسش و سؤال در کلاس دانش آموز را فعال کرد.

باید توجه داشت تا زمانی که معلم رو به تابلو و پشت به بچه ها تندتند فرمول نوشته، تخته را سیاه کرده و پاک کند و در آخر درس رو به کلاس برگردانده و بگوید: بچه ها درس برای روز بعد از فلان صفحه تمرین حل کنید. همواره بچه ها در ریاضی ضعیف خواهند ماند.

تا زمانی که معلمان ریاضی مخصوصاً در مقاطع ابتدایی هنوز از روشهای قدیمی حفظی برای تدریس ریاضی استفاده میکنند، بیشتر دانش آموزان ابتدایی از ریاضی گریزان خواهند شد. 


● ارائه نکردن مفاهیم از ساده به پیچیده 


بیشتر شکوه هایی که دانش آموزان از نحوه تدریس ما معلمان دارند،به این دلیل است که هنگام تدریس، هنوز یک مفهوم برای آنان جا نیفتاده است، به مثالهای مشکل روی می آوریم و به حل آنها می پردازیم و دانش آموز را درگیر محاسبات پیچیده و طولانی می کنیم. در صورتی که باید برای جا انداختن مفاهیم مشکل، از سئوالات ساده تر شروع کنیم. 


● ضعف در برقراری ارتباط 


برای نفوذ در مخاطب، باید سازوکار یادگیری او را شناخت و با او ارتباط برقرار کرد. بعضی انسانها از طریق تصویر و بعضی از طریق شنیدن بهتر یاد میگیرند. اغلب، نشان دادن یک شکل همراه با یک مثال شهودی می تواند، به تفهیم بهتر و بیشتر مطالب کمک کند. اگر ارتباط درستی با دانش آموز برقرار نشود، زمان زیادی از تدریس صرف آموزش یک مفهوم خواهد شد.

برخی از نمودهای ارتباط صحیح نداشتن با دانش آموز را در زیر میآوریم: 


▪ سخن گفتن با تخته و دیوارها و کف اتاق و سقف، به جای نگاه کردن به دانش آموزان هنگام سخن گفتن. 
▪ استفاده کردن از برخی جمله ها،نظیر: این مطلب ساده است، بدیهی است و واضح است. 
▪ نشان ندادن هیجان. 
▪ دائم به ساعت نگاه کردن. 
▪ به خاطر نسپردن نام دانش آموزان. 
▪ تشویق نکردن دانش آموزان. 
▪ داشتن رفتار اهانت آمیز و تحقیرکننده. 


● سپردن کارها به نحو غیرمؤثر


الف) اغلب ما معلمان ترجیح میدهیم تمام قسمتهای آموزش را خودمان انجام دهیم، حتی بعضی از معلمان ترجیح میدهند، تمامی تمرینها را خودشان حل کنند. چرا که معتقدند، دانش آموزان تسلط کافی ندارند و اگر آنان تمرینها را حل کنند، بخشی از وقت کلاس گرفته میشود. در صورتی که به جای اینگونه صرفه جویی ها در زمان، باید راهکارهای دیگری یافت. 
دراین رابطه می توان به برخی از موارد راهگشا اشاره کرد:

معرفی یک کتاب تمرین در کنار درس میتواند، زمان زیادی برای آموزش بهتر ذخیره کند.

این که بدانیم کدام تمرینها را در کلاس حل کنیم خود مسأله ای مهم است که از راه تجربه به آن میرسیم. ولی پرداختن به برخی سؤالات و آنها را بهتر و کامل توضیح دادن و راهنمایی کردن و دادن جواب نهایی به تمرینها، میتواند در زمان تدریس صرفه جویی کند.salamatomehr   

در مورد حل تمرینها باید توجه داشت که مدت تمرین کوتاه باشد، و در صورت لزوم با فاصله تکرار شود. کار تمرین به صورت عادی ممکن است کسالت آور شود و اگر طولانی نیز باشد، علاقه به مطلب را از بین می برد. تأکید بر درستی جواب مسأله باشد، نه بر سرعت به دست آوردن آن


● بی توجهی به سؤالات دانش آموزان 


یک سؤال حساب شده و مناسب میتواند، زمینه ساز یادگیری یک مفهوم باشد، میتواند انگیزه دانش آموزان را نسبت به آنچه به او آموزش داده میشود بالا ببرد و همچنین، ذهن کنجکاو را با مسأله درگیر کند. ولی بعضی از اوقات در ارتباط با موضوع سؤال کردن برخوردهایی در کلاس میشود که ظاهراً برای صرفه جویی در زمان تدریس است ولی در باطن سرعت آموزش و یاددهی را کاهش میدهد. 


● محبت به دانش آموزان 


معلمان باید علاقه و محبت خود را هم به صورت کلامی

و هم از طریق ابزارهای غیرکلامی چون: توجه تمام و کمال به دانش آموزان، حفظ و تداوم ارتباط چشمی با آنان، لبخند زدن و ایماء و اشاره نشان دهند. 
ما اغلب فراموش می کنیم که بیشتر دانش آموزان برای معلمانی که محبت میکنند و معلمانی که آنها را مورد احترام قرار می دهندهر کاری را انجام می دهند، حاضرند هر کاری بکنند تا تأیید چنین معلمانی را به دست آورند. آشکار است که معلمان باید در ابراز علاقه و محبت خویش نسبت به دانش آموزان صادق باشند و هرگونه، احترام آنان، نزد دانش آموزانی که ریاکاری و دو رنگی می بینید، رو به افول می گذارد.سلامت و مهر 

● نتیجه گیری 


باید آموزش و پرورش در دوران ابتدایی و راهنمایی بر عملکرد معلمان ریاضی بیشتر نظارت داشته باشد و صرفاً به درصد قبولی اکتفا نکند .

باید برای معلمان ریاضی هر سال کلاسهای مؤثر ضمن خدمت برگزار شود

و نهایتاً معلمان باید تصمیم بگیرند که در مورد تدریس و نحوه یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی تغییراتی ایجاد کنند و از روشهایی استفاده کنند که دانش آموزان در کلاس فعال باشند و در آنها ایجاد انگیزه شود.

نباید دانش آموزان به حفظ طوطی وار فرمولها و مطالب وادار شوند.

معلمان بدون آگاهی از روانشناسی، جامعه شناسی روشهای آموزشی، اصول یادگیری، نحوه ارزشیابی و طرح درس و استفاده از وسایل کمک آموزشی، نمی توانند وظیفه خطیر خود را در عصر کنونی به نحو شایسته انجام دهند.

سایت دانش آموزان برتر ایران

salamatomehr 

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی