تکنیکهای حافظه برتر

1- سازماندهی:

وقایع را به ترتیب حروف الفبا و به ترتیب زمان لیست کنید. یک نظر کلی به لیست بیندازید، و آنها را از ساده به پیچیده و از کلی به خاص مرتب کنید. حواث منطقی راحتر به ذهن سپرده می شوند.

2-    معنی دار کردن:

در بین آنچه که مطالعه می کنید رابطه برقرار کنید. برای مثال جمع  کردن یک چتر نجات به خودی خود یک کار خسته کننده است، اما هیجان پریدن از داخل هواپیما به این کار معنی خاصی می دهد. تمرکز روی کلیت موضوع و اینکه هدف از عمل ما چیست به کار معنی می دهد و ما را در یادآوری یاری می دهد.


3-    ارتباط بر قرار کردن: 

ارتباط دادن یک اتفاق جدید با اتفاقات قبل می تواند در یادگیری مهم باشد. این یک فرایند ساختمانی شکل را در بانک حافظه شما شکل خواهد داد. اگر شما می خواهید نام بیل اسمیت را به خاطر بسپارید، به بیل اسمیتی که از قبل می شناسید فکر کنید و بین آنها ارتباط بر قرار کنید.   سلامت و مهر

4-    یادگیری فعال:

 انسان 90  درصد آنچه را که انجام میدهد به خاطر می سپارد، 75 درصد آنچه را که می بیند و 20 درصد آنچه را می شنود. این گفته تائید کننده این حرف است که عمل تقویت کننده حافظه است. دستان تان را تکان دهید، به عقب و جلو بروید و از حالت خاصی به خود بگیرید وقتی که یک پیام را دریافت می کنید. اگر بدن شما فعال باشد حافظه شما بهتر خواهد شد.

5-    آرامش داشته باشید: 

غذای کافی بخورید، از کافئین قبل از امتحان اجتناب کنید و ورزش مناسب به شما کمک خواهد کرد تا آرامش بگیرید و احساس اطمینان بیشتری داشته باشید. آرامش توانایی شما را در یادآوری سریعتر و واضح تر بیشتر  خواهد کرد و در مجموع احساس بهتری خواهید داشت. salamatomehr

6-     خلق تصاویر:

 نمودار ترسیم کنید، تصاویر کارتونی بکشید و از آنها برای ارتباط دادن مطالب و توضیح این ارتباطات استفاده کنید. هنگامی که مفاهیم انتزاعی در یک شکل خاص دیده شوند راحتر به خاطر سپرده می شوند. به هر اندازه که بخواهید می توانید خلاق باشید.

7-    بخوانید و تکرار کنید: 

هنگامی که شما چیزی با صدای بلند را تکرار می کنید، می توانید از طریق دو یا چند حس مفاهیم را بهتر حفظ کنید . تکرار مادر یادگیری است. اگر شما بیشتر از یک حس را استفاده کنید اثر هم نیروزادی را ایجاد کرده اید که یک تکنیک موثر حافظه است. اگر شما مطلبی را با لغاتی که خود انتخاب می کنید با صدای بلند بخوانید می توانید از حافظه قوی تری برخوردار باشید.

8-    یادداشت کنید: 

نوشتن برای یادآوری به ما کمک می کند که بهتر حوادث را به خاطر بسپاریم. اگر ما یک نظر یا یک پیام را چندین بار در مواقع گوناگون یادداشت کنیم، شانس خود را برای به یاد آوردن افزایش داده ایم.

9-    کاهش تداخل: 

موقعیت های ایجاد کننده حواسپرتی را از بین ببرید. مطالعات نشان داده اند دانشجویان با یک ساعت مطالعه در محیط های آرام تر بهتر یاد می گیرند تا 2 ساعت مطالعه در محیط های شلوغ.  salamatomehr 

10-    نوشته ها را در همان روز مرور کنید: 

مطالعات نشان داده اند که اگر بخواهیم اطلاعات را به صورت بلند مدت ذخیره کنیم بهتر است در همان روز دوباره مطالعه شوند. اگر این عادت ایجاد شودف ما شانس یادآوری را تا 70 درصد افزایش  داده ایم.

11-    بیش یادگیری: 

هنگامی که فکر کردید مطلب را یاد گرفتید، رها نکنید، سعی کنید یک بار دیگر مرور کنید.

12-    مطالعه در هنگام صبح: 

این روش به ویژه برای مطالعات آخر هفته و مرور کردن موثر است. سعی کنید موضوعات مشکل را در ساعت صبح مطالعه کنید. بسیاری از دانشجویان در ساعات اولیه صبح به طور مشخصی بهتر یاد می گیرند.  salamatomehr

13-    توزیع یادگیری: 

تحقیق نشان داده است مطالعات با مدت زمانی کوتاه تر (1 -2 ساعت) که بین ساعات مختلف روز توزیع می شوند از مطالعات طولانی مدت (3 ساعت وبیشتر) موثرتر هستند. اوقات استراحت بیشتری در نظر بگیرید. بعضی از دانش آموزان می توانند تا 50 دقیقه مطالعه کنند اما بعضی دیگر بعد از 30 دقیقه نیاز به استراحت دارند. سعی کنید مدت مطالعه خود را در طی یک برنامه مشخص انجام دهید و به خود پاداش دهید.

14-    همیشه به خود امیدواری بدهید:

 بررسی ها نشان داده اند که اگر شما احساسات منفی را در ارتباط با یک موضوع به خود راه دهید، احتمال شکست خود را در در آن موضوع افزایش داده اید. از آنجایی که همه خواهان موفقیت هستیم، پس بهتر است افکار منفی را رها کنیم و افکار مثبت را جایگزین نمائیم. برای نمونه، فکر منفی "من نمی توانم" را از ذهن خود بیرون کرده و بجای آن فکر مثبت "کار آسانی نیست، اما من آدم محکمی هستم و مشکلات آن را قبول می کنم" را جایگزین کنید. ثابت کنید که شما می توانید و بدستش خواهید آورد. این یک نگرش خود اثبات کننده است که مستقیماً روی حافظه اثر می گذارد.

15-    رژیم اطلاعاتی بگیرید: 

همانطور که ما غذاهای خاصی را انتخاب می کنیم که بخوریم، می توانیم آنچه را که باید در حافظه ذخیره شوند انتخاب کنیم. مفاهیم اصلی و مرکزی را استخراج کرده، آنچه را که باید امتحان بدهید مطالعه نمائید، پیام های بلند را در یک سری عبارت های ساده و قابل فهم خلاصه کنید، این روشها به شما در حفظ کردن کمک خواهد کرد.

16- تکنیک های تقویت حافظه را با هم استفاده کنید:

 تکنیک های تقویت حافظه زمانی خوب عمل می کنند که به صورت همزمان بکار برده شوند. salamatomehr 

17-    راه های به خاطر سپردن را زیاد کنید: 

هنگامی که شما نمی توانید چیزی را به خاطر بسپارید، به چیزهایی که در آن مورد هستند فکر کنید. برای مثال وقتی که نمی توانید یک اسم را حفظ کنید، به این فکر کنید که آن شخص چه کاری انجام می داد، در چه دوره ای زندگی می کرد یا همدوره چه کسانی بوده است. هر چه در مورد او می دانید بنویسید و بزودی خواهید فهمید که چیزی که مورد نظر شما بوده در حافظه شما ذخیره شده است. این روش واقعاً موثر است.

18-    توجه کنید چه روشهایی برای شما بهتر عمل می کنند: 

اگر شما روشهایی را بکار می برید که ظاهراً موثر نیستند، امری کاملاً طبیعی است. سعی کنید از روشهایی استفاده کنید که برای شما بهتر هستند، نه از روشهایی که دیگران می گویند.یک خبرنگار باشید، حقایق را دریابید، روشهایی را که خوب عمل می کنند از آنهایی که موثر نیستند جدا کنید. هنگامی که موفق می شوید به خود پاداش دهید.

19-    قبل از اینکه فراموش کنید، از آن استفاده کنید: 

خاطره هایی که در حافظه بلند مدت ذخیره می شوند اگر مورد استفاده قرار نگیرند، فراموش خواهند شد. در مورد آن بخوانید، یادداشت نمائید، حرف بزنید و بکارش بگیرید. این روش بخصوص زمانی مفید است که شما مجبورید موادی را از دوره های قبلی به یاد آورید. بنابراین، یادداشت های خود را نگه دارید، و اطلاعات خود را از طریق مرور کردن تقویت نمائید. salamatomehr

20-    تأکید بر اینکه حافظه خوبی دارید به شما در حفظ کردن کمک خواهد کرد:

هنگامی که شما باهوش هستید و همه اتفاقات را به ذهن می سپارید، تمجید ها را قبول کنید، اما هنگامی که اتفاقات را نمی توانید به ذهن بسپارید، به خود بگوئید که شما می توانید حفظ کنید، و بزودی آنها را به یاد خواهید آورد. شما ممکن است از روشهای گوناگونی برای افزایش حافظه خود استفاد کنید اما هرگز تسلیم نشوید. مطمئناً هیچ چیز فراموش  نخواهد شد. همه چیز سرانجام به خاطر خواهند آمد، به مطالعه خود ادامه بدهید،  ادامه بدهید، سرانجام پیروز خواهید شد.

http://psymah.persianblog.ir/1390/4/

salamatomehr

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی