پیام‌ رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در آستانه روز روان‌شناس و مشاور(9اردیبهشت)

پیام‌  رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در آستانه روز روان‌شناس و مشاور(9اردیبهشت)

پیام دکتر حاتمی رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره : روز روان‌شناس و مشاور را خدمت همه روان‌شناسان، مشاوران، اساتيد رشته هاي روان شناسي و مشاوره دانشجویان عزیز انجمن هاي علمي روان شناسي و مشاوره و به طور خاص به تمامي اعضاي سازمان  نظام روان شناسي و مشاوره در سراسر كشور تبریک و تهنیت مي گويم.

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران  از زمان تاسيس آن در نهم اردیبهشت ماه سال 1382 تاكنون، طی 16 سال گذشته در فرآیند شکل‌گیری و تحول، موفق شده است به حرفه روان‌شناسی و مشاوره هويت بخشد،؛ به‌ گونه‌ای که امروز روان‌شناسان و مشاوران، مرجع حل مسائل ومشکلات مردم قرار گرفته اند؛ حرفه روان شناسي و مشاوره توانسته است به عنوان يكي از مهمترين سرمايه هاي اجتماعي محل رجوع مشكلات فردي مردم و نهادهاي اجتماعي قرار گيرد. از اين رو مي توان با افتخار اعلام كرد كه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یکی از سازمان‌های صنفی مهم با سرمایه اجتماعی بالای کشور آمادگي ورود به عرصه هاي مهم ملي گشته است. سازمان نظام روان شناسي و مشاوره تلاش خواهد كرد تا سطح فعاليت هاي حرفه هاي خود را از سطح فردي  و كلينيكي به سطح اجتماعي و ملي ارتقاء دهد و بتواند سهم مهمي در سياست گذاري هاي كلان، چاره انديشي ها و مشاركت هاي اساسي در حل معضلات كشور داشته باشد.


در دوره جديد، سازمان که از اول اسفند ماه 1397 آغاز شده است ،بر اساس برنامه‌های اعلامی بر مبنای دو اصل « برنامه محوری و قانون مداری»، فعاليت هاي خود را آغاز کرده است. در دوره جديد مديريتي، سازمان با اهتمام به ترميم، بازسازي و ايجاد زیر ساخت‌های تحول در بخش‌های مختلف سازمان، در بعد درونی سازمان‌دهی بازرسی و نظارت را متحول ساخته است. در بخش نظارتی، زیرساخت‌های لازم را ایجاد کرده است. سازمان درکنترل فضاهای مجازی و اعمال قانون با کسانی که رشته تحصیلی آنان روان‌شناسی و مشاوره نیست امّا به عنوان روان‌شناس و مشاور فعالیت می‌کنند نظارت و حمایت از حقوق مراجعان را باجدیت و حساسیت پیگیری خواهد کرد.

سازمان اکنون درحال اجرای برنامه کاهش نوبت‌دهی در کمیسیون‌های تخصصی است. كمسيون هاي تخصصي  را فعال كرده و با سرعت بخشي به فعاليت ها و اقدامات خود ، انتخاب اعضاء کمیسیون‌ها را به شورای نظارت حرفه‌ای محول كرده ، اعضاي کمیسیون‌ها را ترمیم و مقدمات راه‌اندازی کمیسیون تلفیق چهار استان مهم کشور را فراهم كرده است. انتظار می‌رود ،در مهرماه 1398 نوبت‌دهی دریافت پروانه را به روز برساند، ساختار اجرایی را  بهسازی كرده و با انتصاب مدیران جدید ، برنامه‌ها و پاسخ‌گویی مستمر به اعضاء را اجرايي می كند.

در راستاي اقدامات برنامه ريزي شده، اولین همایش رؤسای  استانی به منظور هم‌اندیشی ساختارسازی اداری دراستان‌ها در سی‌ام فروردین ماه امسال برگزار شد. دبیرخانه روان‌شناختی مداخله در بحران را برای بحران‌های روان‌شناختی و بلایای طبیعی راه‌اندازی كرده تا با آموزش متقاضیا‌ن مداخله در بحران نیازهای سازمان‌های مجری را تأمین كنيم. آئین‌نامه سطح‌بندی و تخصصی کردن مراکزخدمات روان‌شناسی و مشاوره در دستور جلسه شورای مرکزی است، دستورالعمل تبلیغ و آگهی خدمات روان‌شناسی و مشاوره را تدوین و در یک جلسه شورای مرکزی مطرح و امیدواریم بزودي تبلیغات روان‌شناسی و مشاوره ضابطه‌مند شود.

اولین بولتن داخلی سازمان در دوره جدید آماده چاپ شده است و روابط عمومی و بخش اطلاع‌رسانی به اعضاء را بیش از پیش تقویت كرده ايم. بنا به خواست عمومی اعضای سازمان شفاف‌سازی مالی و اداری در دستور کاری جدی سازمان است و تاکنون تلاش‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است که در موقع لازم با نظر شورای مرکزی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در بعد بیرونی با تمام وزارتخانه‌های مربوط و نهادها و سازمان‌های مجری با نگاه تعاملی جهت مرجعیت‌بخشی سازمان در کلیه امور روان‌شناسی و مشاوره کشور اقدام كرده و منتظر نتایج عملی آن هستیم. برای اشتغال و کارآفرینی رشته و استفاده نظام‌دار ازسرمایه‌های اجتماعی سازمان ، برنامه‌های مناسب را تدوین و اجرایی خواهد شد . برنامه‌های اعلامی دیگر در دستور کارمسئولین و دست‌اندرکاران سازمان قرار دارد که متناسب اجرائی‌شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

محضر ارزشمند اعضاء سازمان، شورای مرکزی، هیأت بازرسان، انجمن های علمی وشوراهای استانی همكاران علمي در دانشگاه هاي سراسر كشور و دانشجویان عزیز كه با ایجاد فضای مناسب در دو ماه گذشته و همکاری‌های همه‌جانبه سازمان را جهت رسیدن به اهداف خود یاری كرده اند، تشکر و قدردانی می كنم.

از اين رو لازم مي دانم در آستانه سالروز تأسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و روز روان‌شناس/ مشاور یاری ، وحدت و دوستی همه دلسوزان سازمان نظام را  در راه تحقق بخشیدن به برنامه‌های  تحول خواهانه پيش رو، به كمك مي طلبم.  در همين جا اعلام مي كنم سازمان نظام روان شناسي ومشاوره،  با عبور از كدروت ها ،تمامي گله گذاري ها و شكايت ها راپایان یافته تلقی می کند،و اميداوار است كه انرژي متراكم اين سرمايه اجتماعي مهم، با همگرايي هر چه بهتر، در راه تحقق آرمان هاي متعالي اين حرفه گام بردارد.

لازم به ذكر است، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جلسه 98/02/19 با هیأت مدیره اتحادیه انجمن های علمی وصنفی و با بهره گيري از تمام توان علمي  اين عزيزان در اتاق های فکرسازمان بهره خواهیم برد.

در پايان با تبریک مجدد سالروز تأسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به ویژه از شوراهای محترم استانی که با حساسیت دربرگزاری این روز مهم نظارت مي كنند،  تقدیر كنم. همان طور كه همه مستحضر هستید، بدلیل ضیق وقت و برنامه‌های دیگر، درسال جاری سازمان مرکزی نتوانست همایش سالانه روز نهم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار كند.  به همین علت این مسئولیت به انجمن‌ها، سازمان‌های مربوط و نهادهای مردم نهاد تحت نظارت شوراهای استانی واگذارکرده است . اما دبیرخانه مرکزی تحت نظرسازمان تلاش دارد، روز روان‌شناس و مشاور را در تقویم رسمی وارد و در سال آتی آئین‌نامه برگزاری تدوین و برنامه‌ ‌های مدونی را اجرا گردد.

از درگاه خداوند متعال برای همه شما بزرگواران آرزوی سعادت، سلامت تؤام با بهروزی آرزو دارم.

 دکترمحمد حاتمی

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی