دلایل شکل گیری طلاق عاطفی + راهکارهای درمانی

دلایل شکل گیری طلاق عاطفی + راهکارهای درمانی

طلاق عاطفی چگونه شکل می گیرد؟


به گزارش سلامت و مهر به نقل از سلامت نیوز  معمولا دلایل زیادی طی سال ها دست به دست هم داده تا بالاخره این مسئله به وجود آمده است. وقتی دختر و پسری بدون شناخت با هم ازدواج می کنند، بعد از مدتی ممکن است متوجه شوند که دو دنیای کاملا متفاوت دارند. به طور مثال ممکن است هر حرفی که یکی از آن ها می زند، برای دیگری جذابیت نداشته یا حتی آزار دهنده و مسخره باشد. طبیعی است که پس از مدتی همان گفت و گوهای اولیه هم از بین می رود و زوجین ترجیح می دهند کلا سکوت کنند تا بحث و مشکلی به وجود نیاید. در این بین، اگر هر دو طرف کم حرف و درون گرا باشند این قضیه برایشان ناراحت کننده نیست. مشکل آن جا جدی می شود که یکی کم حرف و دیگری بسیار اجتماعی و حراف است. در ضمن این مشکل زمانی به خطرناک ترین حالت خود می رسد که دو طرف حرف مشترک و جذابی برای هم ندارند و به این دلیل به سکوت پناه می برند.


علل طلاق عاطفی


یکی از مهم ترین علل این اختلال نامتناسب و ناهماهنگ بودن شخصیت هاست. دختر و پسری که با یک ازدواج شتاب زده و بدون آگاهی در کنار هم قرار می گیرند، ممکن است از زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت باشند، خواسته ها و عقاید متفاوت داشته باشند و هزاران هزار تفاوت دیگر. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که گفتمان آن ها خوب پیش برود. گاهی آن ها مهارت های گفت و گوی مناسب و ارتباط موثر را بلد نیستند و یاد نگرفته اند که چگونه به شکل درستی با هم صحبت کنند.

گاهی کم شدن زمان صحبت بین اعضای خانواده نشانه بارز یک نارضایتی مزمن در زندگی مشترک است. وقتی فردی از موضوعی در زندگی ناراضی است و بارها تلاش کرده مشکلات را حل کند اما طرف مقابل هیچ کاری برای بهبود شرایط انجام نداده، کم کم احساس ناراحتی شکل می گیرد و سعی می کند صحبت و بحثی نداشته باشد چون کاملا ناامید شده از این که بهبودی به وجود بیاید.

به همین دلیل معمولا می بینیم بین زن و شوهری که تا مدتی با هم بحث و جدل می کردند، به مرور فضای آرامی به وجود می آید که البته به دلیل حل شدن مشکل شان نیست بلکه به این علت است که خسته و ناامید شده اند و دیگر حوصله ای برای شان باقی نمانده است.


4 مرحله طلاق عاطفی


شاید برای تان جالب باشد که بدانید، طلاق عاطفی چهار مرحله دارد و عبور از هر مرحله باعث می شود شرایط سخت و بدتر شود.


1- مرحله اول مخالفت است.

به دلیل این که تعداد تعاملات میان فردی همسران خیلی زیادتر از انواع دیگر روابط است، احتمال بروز اختلاف میان آن ها بیشتر است. وقتی این مخالفت ها تکرار می شود و شیوه ای برای مدیریت شان وجود ندارد، طلاق عاطفی در انتظار آن زندگی مشترک خواهد بود.


2- مرحله دوم رنجش و عصبانیت است:

که شما فرد مقابل را سرزنش و ملامت می کنید و طرف مقابل هم عکس العمل نشان می دهد و شما را مورد حمله قرار می دهد.


3- مرحله سوم، نپذیرفتن و طرد طرف مقابل است.

به طور مثال، شما بعد از یک دعوای مفصل در را به هم می کوبید و از منزل خارج می شوید در حالی که شما و همسرتان در یک منزل و زیر یک سقف هستید ولی توجهی به حال یکدیگر ندارید.


4- مرحله چهارم سرکوب است :

که نوعی احساس کرخی و بی حسی در دو طرف به وجود می آورد. شما دیگر احساسات منفی خود را حس نمی کنید اما در مقابل بهای بزرگی می پردازید و دیگر احساسات مثبت خود را نیز درک و لمس نخواهید کرد. در این مرحله، هر دو طرف تبدیل به یک جسد ماشینی و متحرک شده اند که زندگی بی طراوتی را دنبال می کنند.


درمان طلاق عاطفی


در وهله اول باید این موضوع را در نظر داشت که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین یک ازدواج منطقی، آگاهانه و با مطالعه که تناسب ها و کفویت ها در آن رعایت شده است، به احتمال بسیار پایینی با این مشکل مواجه خواهد شد. با این حال به کسانی که با چنین مشکلی مواجه می شوند، چند توصیه داریم.


مهارت های گفت و گوی درست و موثر را فرا بگیرید


موانع ارتباطی مانند سرزنش و سرکوفت، نصیحت کردن، خشم و پرخاشگری، توهین، تحقیر، قهر کردن، مقایسه کردن و... را از بین ببرید. گفت و گوی صمیمانه بدون قضاوت و تعصب را جایگزین کنید. اگر فرزند هم دارید به خاطر این که یک الگوی درست برایش باشید، حتما مهارت ارتباط موثر را یاد بگیرید.


زمانی به گفت و گو اختصاص دهید


تعداد بسیار زیادی از خانواده ها فقط شب ها دور هم هستند و زمان با هم بودن دارند. بهتر است به جای تخصیص صددرصد این ساعات طلایی برای دیدن تلویزیون به گپ و گفت بپردازید. سریال همیشه هست اما داشتن یک رابطه خوب با دیگر اعضای خانواده بهترین دلگرمی برای تلاش بیشتر و رسیدن به موفقیت است.

احترام یکدیگر را حفظ کنید


همان قدر که احترام دیگر آشنایان و دوستان را در همنشینی ها نگه می دارید به همسرتان هم احترام بگذارید. لطفا فراموش نکنید که طلاق عاطفی می تواند راه خیانت زناشویی را بدون احساس گناه و عذاب وجدان هموار کند. این جمله را باید خیلی جدی گرفت تا زندگی مشترک موفق تری در انتظارتان باشد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی