ضرورت انجام هدایت تحصیلی توسط مشاوران مدارس

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر این که هدایت تحصیلی نباید از سوی موسسات آموزشی انجام شود، گفت: مشاوران تحصیلی باید روند هدایت تحصیلی دانش آموزان را انجام دهند.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از خبرنگار اجتماعی ایرنا، عباسعلی الله یاری روز سه شنبه در نشست خبری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اهمیت این موضوع اظهار کرد: اکنون باید توانایی پاسخگویی به نیازخانواده ها برای مشاوره را داشته باشیم تا جامعه به سمت افراد یا گروه های غیرتخصصی ازجمله عرفان های کاذب با مشکلات اجتماعی و امنیتی نروند.
وی با اشاره به این فرهنگ نادرست که مراجعه به مشاوره نشان دهنده مریضی است اظهار کرد: این امر شرایط عدم مراجعه خانواده ها به مشاوران را فراهم می کند.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته مشاور خانواده در کنار پزشک قرار می گیرد گفت: امروز باید روانشناسی سلامت به طور جدی پیگیری شود.


وی با بیان اینکه 20 درصد از سلامت افراد به سلامت جسمانی مرتبط است بیان داشت: 80 درصد شاخص های در سلامت روانی، اجتماعی و معنوی تعریف است و بسیاری از بیماری های جسمانی علل روانی همچون استرس دارد.
الله یاری با بیان اینکه نواقص نظام آموزشی که در حل آن سازمان نظام روانشناسی موثر است اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی توجه و بودجه بیشتر برای نوجوانان به ویژه دبیرستان می شود در حالی که 70 درصد شخصیت افراد در سنین پیش از دبستان شکل می گیرد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به تفاهمنامه این سازمان با آموزش و پرورش بیان کرد: مشاوران وارد عرصه آموزش و پرورش شده تا غربالگری روانی دانش آموزان یکی انجام شود. و امیدواریم با رویکرد مناسب وزیر جدید آموزش و پرورش طرح غربالگری دانش آموزان در سال تحصیلی جدید اجرایی شود.
الله یاری افزود: یکی دیگر از مصادیق تفاهم نامه با آموزش و پرورش این است که هر مدرسه یک مشاور متخصص داشته باشد، پیش از این مشاوران غیرتخصصی در مدارس حضور داشتند اما شرط ما برای حضور مشاوران داشتن حداقل مدرک فوق لیسانس در مشاوره و روانشناسی است.salamatomehr
وی سنجش بهداشت روان معلمان و کارکنان آموزش و پرورش را یکی دیگر از مفاد تفاهمنامه با این وزارتخانه دانست و گفت: برای اجرای این طرح ها 110 هزار مشاور نیاز داریم.


وی همچنین با اشاره به تفاهمنامه سازمان نظام روانشناسی و ستاد مواد مخدر خاطر نشان کرد: باید مهارت های زندگی و کنترل استرس را به دانش آموزان ارائه دهیم تا بتوانند روش های کارآمد ایجاد آرامش را در خود پرورش دهند و به سوی آرامش های کاذب و مواد مخدر نروند.
وی افزود: در حال حاضر 95 درصد معتادانی که مراحل ترک و بهبود اعتیاد را سپری می کنند بار دیگر به سمت مواد مخدر روی می آورند، بنابراین باید در کنار درمانگران اعتیاد و پزشکان متخصص از روانشناسان و مشاوران در مراکز ترک اعتیاد استفاده شود تا مهارت های زندگی پس از درمان به معتادان ارائه شود.


الله یاری در خصوص شیوع پدیده خون بازی در میان دانش آموزان به راه اندازی سیستم ارجاع در مدارس کشور اشاره و خاطر نشان کرد: تاکنون گزارش سیستمی از این پدیده به ما ارجاع نشده است اما این چنین رفتارهای خود آزاردهنده از طریق غربالگری روانی قابل شناسایی و پیشگیری است.


وی به اختلالات روانی فراگیر در نظام آموزشی اشاره و تصریح کرد: دانش آموزان خشم و پرخاشگری را از والدین خود آموزش می بینند بنابراین باید آموزش مهارت های کنترل خشم در تمام سطوح ارائه شود که تاکنون یک هزار 600 مشاور و روانشناس در قالب شبکه بهداشت جذب شدند.


به گفته وی انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتفی شده و این رشته در وزارت علوم باقی می ماند اما مقرر شد وزارت بهداشت استانداردهای خود را برای آموزش ارائه دهد.


الله یاری با بیان اینکه معتقدیم در همه بحران ها روانشناس و مشاور یک حلقه مفقوده است گفت:در مصوبه ستاد بحران وزارت کشور مقرر شده تا ستاد بحران های روانشناسی تشکیل و با هلال احمر مشاور امدادگر در بحران های مختلف خواهیم داشت تا در حادثه ای مانند منا، معدن استان گلستان یا حادثه پلاسکو مشاوران متخصص به محل حادثه اعزام شدند که در کنار خانواده ها ارائه خدمات مشاوره ای بدهند و ارائه خدمات مشاوره به این خانواده ها به مدت یکسال رایگان است.
وی با اشاره به نگاه خوب دولت به ظرفیت های سازمان روانشناسی خاطرنشان کرد: با دستگاه های مختلف مکاتبه داشتیم تا فرهنگ استفاده از روانشناسی گسترش یابد در حال حاضر 1200 مشاور آموزش دیده آماده داریم.
الله یاری از تفاهمنامه با کمیته امداد خبر داد و گفت: در این تفاهمنامه برای ارائه خدمات مشاوره خانواده درمناطق محروم اعلام آمادگی کردیم زیرا معتقدیم در کنار احداث جاده و خدمات مختلف ارائه مشاوره به خانواده های مقتول هم ضروری است.
به گفته وی ماده 117 برنامه ششم توسعه در بحث آسیب های اجتماعی تاکید کرده است که سازمان روانشناسی موظف است، آموزش های مختلف را به کودکان و نوجوانان و همچنین و آموزش های پیش از ازدواج را به جوانان ارائه دهد.
رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به تفاهمنامه با قوه قضاییه تاکید کرد: مقرر شده در گزینش قضات مصاحبه روانی پیش بینی شود تا از بروز برخی مشکلات در آینده جلوگیری به عمل آید.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری بر امر مشاوره تاکید دارند و معتقدند روانشناسی یک ضرورت است و ما با همین نگاه برنامه های خود را توسعه می دهیم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه چرخ توسعه نیاز به جامعه شاداب دارد اظهار کرد: روانشناسان حتی در مدیریت ترافیک می توانند ایفای نقش کنند امروز زیرا نظم درونی افراد یک پدیده روانشناسی است که با نیروی انتظامی و جریمه هم اصلاح نمی شود.
وی ورزش را از دیگر عرصه های دخالت روانشناسی دانست و افزود: در حاشیه های اخیر به وجود آمده برای یکی از باشگاه های پرطرفدار ضعف نبود مشاوره و روانشناس مشاهده می شود.

خبرنگار: سمانه زین العابدین * انتشار: حسین فتح الهی

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی