اسپرم‌های پیرتر بیشتر در معرض خطاهای ژنتیکی (اوتیسم - شیزوفرنی و....) قرار دارند

یافته‌های اخیر دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که میزان موفقیت روش‌ باروریIVF یا لقاح مصنوعی نه تنها به سن زن بستگی دارد بلکه بالا بودن سن مردان نیز می‌تواند احتمال باروری از این طریق را کاهش دهد.

 مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد شانس باروری مردانی که سن بالاتری دارند و از روش لقاح مصنوعی برای فرزنددارشدن استفاده می‌کنند، نسبت به مردان جوان‌تر با همسرانی در رده سنی خود، به مراتب کم‌تر است.

به گزارشbbc، محققان هاروارد مطالعات خود را در انجمن اروپایی تولید مثل و رویان‌شناسی روی حدود ۱۹ هزار چرخهIVF انجام داده‌اند. 


در واقع، لقاح چه به صورت طبیعی یا کمکی انجام شده باشد، جهش‌های ایجاد شده در اسپرم و کاهش تعداد اسپرم‌ها در مردان سالمند و سنین بالاتر احتمال باروری را پایین می‌آورد.

تحقیقات قبلی حاکی از آن بود که اسپرم‌های پیرتر بیشتر در معرض خطاهای ژنتیکی قرار دارند و این امر با احتمال ابتلا به اوتیسم و شیزوفرنی در کودکان مرتبط است.

با این حال، سن زنان بیش از سن مردان در باروری تأثیرگذار است.

دانشمندان معتقدند که مردان ۴۰ تا ۴۲ ساله نسبت به مردان ۳۰ تا ۳۵ ساله‌ای که همسرانشان زیر ۳۰ سال باشند، با ۴۶ درصد احتمال کاهش باروری از طریق لقاح مصنوعی مواجه هستند. همچنین زنان ۳۵ ساله با داشتن همسران زیر ۳۰ سال، بعد از یک دوره درمان نسبت به زنانی که همسران آنها در اواسط دهه ۳۰ سنی قرار دارند، باروری موفق‌تری دارند.

سلامت نیوز

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی