معرفی روانشناس خوب؟ از کجا مطمئن باشم که این روانشناس همانی است که می تواند مشکل من را حل کند ؟

 -        عشق و علاقه شدید به یادگیری :

     عدم مطالعه و پژوهش برای روانشناس ، و تکیه بر دانش دانشگاهی یعنی مرگ این حرفه .

 

-        برخورداری از سلامت روان و اهمیت دادن به سلامتی خود

 

خوشبختانه یا متاسفانه هنگام برخورد با روانشناس ، نگاه مردم جامعه در درجه اول به سلامت روانی خود روانشناس است . این کاملا طبیعی است . چطور می شود به روانشناسی که در کنترل خشم دچار مشکل است و حالت تهاجمی دارد اعتماد کرد.رسم بر این است که روانشناسی که وارد حرفه ی درمانی میشود در ابتدا مورد تحلیل قرار می گیرد. امید است در آینده شاهد چنین حرکتی در ایران نیز باشیم .


-        نشان دادن دلسوزی و همدردی

 

شما به عنوان مراجع و کسی که درخواست کمک دارید کاملا متوجه نحوه برخورد درمانگر خود خواهید شد . شما به این نکته مهم پی خواهید برد که روانشناس شما عمیقا اظهار همدردی با شما دارد یا خیر. همدردی و دلسوزی چیزی ورای کلمات و جملات است و در این مورد شما باید با دل و جان خود همدردی را حس کنید .سلامت و مهر 

 

-        داشتن مهارتهای ارتباطی قوی

 

حل شدن مشکلات بسیاری از مراجعین در گرو حل تعارض آنها با خانواده و افراد وابسته است که هرگز نتوانسته اند حرفشان را از طریقی درست به آنها بیان کنند. گاهی لازم است روانشناس، مداخلاتی در جهت برقرار شدن روابط صحیح میان افراد خانواده، انجام دهد. در این مورد روانشناس خود باید مهارت در برقرای ارتباط موثر را داشته باشد .

 

-        هنر گوش دادن عمیق

 

روانشناس باید بتواند با تمام وجود حرفهای شما را گوش دهد که این گوش دادن در حرفه رواندرمانی به صورت یک تکنیک آموزش داده میشود. هر روانشناسی قبل از شروع به کارهای درمانی باید این آموزشها را دیده باشد .

 

 

روانشناس خوب چه ویژگیهایی دارد؟

 


یک روان‌شناس خوب علاوه بر دانش کافی در زمینه روان‌شناسی، می‌بایست دیدی خالی از قضاوت و سرشار از درک و هم‌دلی داشته باشد. این درک و هم‌دلی باید به گونه‌ای باشد که فرد مراجعه‌کننده به راحتی حرف‌ها و مشکلات خود را بیان کند و از مقاومت برای ابراز مشکلات خود بپرهیزد. در واقع یک متخصص روان‌شناسی می‌بایست رابطه‌ای عمیق با افراد برقرار کند؛ تا آنها بستری مناسب برای بیان مشکلات‌شان فراهم ببینند. یک روان‌شناس در هر جامعه‌ای که مشغول به ارائه خدمت به افراد جامعه است، نمی‌بایست اعتقاداتش با اعتقادات مورد قبول در جامعه‌اش بسیار فاصله داشته و کاملاً متفاوت باشد؛ چون ممکن است به جای این‌که کمک حال جامعه باشد، خود ایجادکننده اختلال و مشکل در جامعه باشد.

همچنین می‌بایست از لحاظ فرهنگی، مذهبی و تربیتی جامعه خود را شناسایی کرده و به آیین و رسوم حاکم بر جامعه اشراف کامل داشته باشد. طبعاً در این حالت اگر روان‌شناس از فردی ایراد و یا اشکالی بگیرد، به غرض‌ورزی و تعصب تعبیر نخواهد شد. این موضوع خود یکی از خصایص روان‌شناس خوب است.

از جمله خصایص دیگر روان‌شناسان این است که:

• بیمار یا مراجع انگیزه کافی برای ادامه درمان و مشاوره را در خلال امر مشاوره حاصل کند. باید توجه داشت که ادامه درمان رابطه مستقیم با انگیزه فرد دارد. یعنی فرد مراجعه‌کننده بنا به خواست خود و نه با اجبار دیگران اقدام به استمداد از متخصص کرده باشد. همچنین وقتی فردی به متخصص اطمینان می‌کند، این موضوع خود زمینه ایجاد انگیزه برای مراجعه بعدی را فراهم می‌کند و فرد مراجعه‌کننده به این اعتقاد می‌رسد که روان‌شناس قادر به حل مشکل وی است.

 

• یک متخصص باید کاردان و آگاه بر بسیاری از معیار‌های رفتاری، اعتقادی و تربیتی جامعه باشد. به همین دلیل متخصصی که این معیارها را نمی‌شناسد، نمی‌تواند متخصصی خوب و کارآمد برای جامعه خود باشد. البته گفتنی‌ست که این متخصص می‌تواند به برخی از رفتارهای جامعه اشکال و ایراد بگیرد. اما در مجموع می‌بایست تفکرات حاکم بر جامعه خود را قبول داشته‌باشد و بپذیرد.

 

 • زمانی‌که در حال حل مشکلات افراد مراجعه‌کننده هستند، درگیر حل مشکلات شخصی خود نباشند.

نباید به افراد مراجعه‌کننده این نگرش را داشته باشد که آنها افرادی فاقد شعور و درک هستند، بلکه با این دید به آنها بنگرند که بیمارند.

 

 -علاوه بر مطالب بالا به موارد زیر  هم توجه کنید:

 

1- یک مشاور خوب و روانشناس خوب آن است که مراجع با او احساس راحتی  و احساس امنیت میکند.

۲- روانشناس خوب با حوصله و بردبار است و برای درک مشکل شما عجول نبوده و کم حوصلگی نمیکند.

۳- روانشناس خوب رازدار است.

۴- روانشناس خوب یک محقق است و با آخرین اطلاعات روز در ارتباط است.او برای تایید حرفها و توصیه های خود به شما کتابهای مربوطه را پیشنهاد میکند چون نمیترسد شما مچ او را بگیرید.

۸- روانشناس خوب در مورد شما قضاوت نمی کند و شما را محکوم یا سرزنش نمیکند.

۹- روانشناس و مشاور خوب از حرفهای شما تعجب نمیکند. حتی اگر مرتکب قتل شده باشید.

۱۰- روانشناس خوب شما را آنگونه که هستید می پذیرد.یعنی پذیرش بی قید و شرط دارد.

۱۱- روانشناس خوب دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است و مجوز خود را در معرض دید دیگران در محل کارش قرار میدهد.سلامت و مهر

۱۲- روانشناس خوب شما را نصیحت نمیکند چیزی به نام نصیحت درمانی نداریم.

۱۳- روانشناس خوب با  نگاه و قضاوت اخلاقی به گفته های شما نمینگرد.او آخوند یا کشیش نیست.چون قضاوت اخلاقی احساس گناه ایجاد کرده و بر اضطراب و افسردگی شما فزونی میدهد.

۱۴- روانشناس خوب از استعداد شنوندگی بالایی برخوردار است و به شما اجازه میدهد راحت حرف بزنید.

موفق باشید.

دکتر دارابی 

 

لینک کانال تلگرام سایت با مطالب جذاب و زیبا در زمینه های مختلف روانشناسی 

https://telegram.me/joinchat/CqcX2jzIZxNFhXBYQEW7Ew

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی