تحول در تشخیص و درمان بیماری‌های علوم اعصاب با رونمایی از (دی سی پتانسیل)

تحول در تشخیص و درمان بیماری‌های علوم اعصاب  با رونمایی از (دی سی پتانسیل)

دستگاه ثبت امواج مغزی فرکانس‌های پایین مغزی(دی سی پتانسیل) که موجب تحول در تشخیص و درمان بیماری‌های علوم اعصاب می‌شود، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رونمایی شد.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از  ایسنا، پروفسورعلی گرجی در حاشیه مراسم رونمایی از دستگاه ثبت امواج الکتریکی مغزی با حضور فرکانس‌های پایین مغزی( دی سی پتانسیل) که در دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزارشد، اظهار کرد: معمولا دستگاه‌های ثبت امواج مغزی فیلتری دارند که برخی از امواج مغزی را حذف می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود، نتوانیم در جریان ثبت امواج یک سری از اطلاعاتی که در مغز انسان وجود دارد را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما با کمک سه گروه در ایران، کانادا و دانشگاه مونستر آلمان دستگاهی را طراحی کردیم که می‌تواند امواجی که به وسیله فیلترها حذف می‌شده‌اند را بدون اینکه نقصی در ثبت امواج رخ دهد، ثبت کند.


رئیس بخش تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان در خصوص اهمیت این دستگاه عنوان کرد: با استفاده از این دستگاه می‌توانیم اطلاعات بسیار مهمی را که توسط دستگاه‌های قبلی سانسور می‌شده، ثبت کنیم و از این امواج در تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب استفاده کنیم. همچنین این دستگاه می‌تواند به عنوان فاکتوری برای پیش‌بینی پیش آگهی یا اثر درمانی داروها مورد استفاده قرار بگیرد.

گرجی با اشاره به اینکه « از دستگاه ثبت امواج الکتریکی مغزی با حضور فرکانس‌های پایین مغزی( دی سی پتانسیل)می‌توانیم استفاده‌های نوینی در علوم اعصاب داشته باشیم»، خاطرنشان کرد: این دستگاه هم می‌تواند در جریان بیماری‌های عصبی استفاده شود و هم در بیماری‌های حوزه روانشناسی و روان پزشکی برای تشخیص یا پیش آگهی بیماری‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

     

رئیس بخش علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه « این دستگاه در بسیاری از بیماری‌ها همچون صرع، اسکیزوفرنی، افسردگی و اضطراب می‌تواند نقش نوینی داشته باشد»، تصریح کرد: اگر از این دستگاه درست استفاده شود می‌تواند انقلابی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های علوم اعصاب ایجاد کند.

وی یادآور شد: از دستگاهی که ما طراحی کرده‌ایم در ایران یک مورد و آن هم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد موجود است.

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی